Islamic Widget

sYuKrAn..^_^

Wednesday, March 2, 2011

Empat golongan yang menjadi saksi di Akhirat

1)Rasulullah SAW
-Rasulullah SAW akan menjadi saksi untuk umatnya, siapakah yang dalam kalangan umatnya yang benar-benar melaksanakan syariat Allah dan mencintai sunnah nabiNya dan sebaliknya.Rasulullah SAW turut menjadi saksi bagi syahadah Rasul-rasul terdahulu yang telah bersaksi di hadapan umat mereka bahawa Rasulullah SAW sebagai nabi akhir zaman serta manusia yang menjadi pengikut yang setia para Rasul berkenaan.

2)Bumi yang dipijak oleh kaki-kaki manusia

-Saksi tingkah laku manusia, menerangkan secara terperinci apa yang baik dan buruk yang dilakukan oleh manusia semasa di dunia dahulu.

3)Anggota tubuh manusia sendiri

-merupakan amanah Allah SWT,semuanya akan bertindak menjadi saksi yang jujur di hadapan Allah SWT.Mereka tidak akan bersekongkol dengan rancangan jahat manusia.
-Firman Allah SWT dalam surah an-Nur,ayat 24:

"Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan."
-Firman Allah dalam surah Fussilat, ayat 21:

"Dan (setelah berlaku yang demikian), berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka: Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami? Kulit-kulit badan mereka menjawab: Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata, telah menjadikan kami dapat berkata-kata dan Dialah yang menciptakan kamu pada mulanya dan kepadaNyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan). "

4)Lidah manusia itu sendiri

Anas bin Malik meriwayatkan sepotong hadis daripada  Rasulullah SAW:"Bahawa lidah manusia itu akan menjelaskan dan menjadi saksi di hadapan Allah SWT di atas segala perbuatannya yang telah mereka lakukan sama ada baik ataupun yang buruk."

No comments:

Post a Comment